Andreas media blogg

mandag, mars 20, 2006

Besøk av Ulf Myrvold - 15.03.06

Onsdag hadde vi besøk av Ulf Myrvold, som er en anerkjent fotograf fra NRK. Han kom for å fortelle oss litt om virkemidler som blir brukt når man lager film produksjoner. Jeg fikk bare med meg halve foredraget, siden jeg måtte sende av gårde noen tyskere, fra den internasjonale uka. Det jeg fikk med meg var at han viste en dokumentar han hadde laget om et tre, og han gikk dypere inn på hvilke hjelpemidler han hadde tatt i bruk.

Jeg må si jeg faktisk ble litt skuffa over noe av det han fortalte; at mye av det vi så på bla naturprogram var isenesatt. Han tok utgangspunkt i den dokumentaren han hadde laget om treet, og fortalte at det vi trudde var et lynnedslag, kun var en lyskaster og et lynnedslag-klipp fra NRK-arkivet. Et annet eksempel var at han hadde filmet noen fugler, som da skulle være i dette treet, men som isteden var utenfor vinduet hans hjemme. Men jeg skjønner jo også at det er slik man må gjøre, dersom man vil få det uttrykket man har tenkt seg ut før man har laget filmen.

Jeg har alltid trudd at dokumentarer virkelig dokumenterer. Jeg er ganske sikker på at jeg fra nå av kommer til å være litt mer kritisk til det jeg ser på tv, og at jeg ikke tar en fisk for en fisk.

Ulf fortalte også litt om hvor mye arbeid han må legge ned i produksjoner. Det er mye rigging som skal til ofte bare for et lite klipp.

Jeg lærte ganske mye nytt, selv om jeg da bare fikk være der halve tiden.